Symptomer på tennisalbue

Tennisalbue

Der er efterhånden mange som har fået konstateret en tennisalbue, men der er faktisk også mange som ikke aner de har det. Det er ikke kun tennisspillere som døjer med dette, selvom det kunne lyde lidt sådan, men det er set oftere hos de folk i erhvervslivet, som gentagne gange udfører de samme bevægelser, hvor de med bøjet albue griber hårdt fat om noget, som kan være sårligt belastende. Det kunne tænkes at mange ikke ved de har det, fordi mange af de symptomer man får eller har ved en tennisalbue, kan føles som ganske almindelig ubehageligheder, som hvis man for eksempel har lagt forkert om natten eller lavet en forkert bevægelse. Men oplever du nogle af følgende symptomer, specielt hvis det er igennem længere tid, er det vigtigt at opsøge læge. Nogle gode og dygtige massører i København, kan også være med til at holde smerterne nede.

  • En tennisalbue gør ondt. Smerterne sidder på ydersiden af albuen, men bevæger sig samtidig ned over ydersiden af underarmen mod håndleddet, men også op mod overarmen.
  • Om morgenen kan der oftest være en følelse af stivhed i albuen, men dette er egentlig hvilesmerter. Det vil sige smerter, som er opstået uden at armen er blevet belastet.
  • Nogle tennisalbuer er værre end andre, men så længe der ikke er blevet foretaget nogen form for genoptræning, fysioterapi eller professionel massage i København hvis det er her man bor, kan smerterne være ekstreme, ved selv de helt basale hverdagsting. Det kan for eksempel være smertefuldt blot at skulle løfte en kaffekop, da dette giver et minimalt stræk af håndleddet.
  • Et håndtryk med en anden person, kan også medføre store smerter i håndleddet.

En tennisalbue er en af de skader som kan holdes nede, hvis man selvfølgelig er villig til det, og det er en af de skade man sagtens kan have en normalt fungerende hverdag med. Det er også nogle små ting man selv kan gøre, såsom at tage noget is og lægge på albuen i ca. 20 minutter ad gange. HUSK ikke at lægge isen direkte på huden, men lige at pakke det ind i et viskestykke først. Man kan også lave udstrækningsøvelser, hvor man strækker albuen helt ud, vender håndleddet lodret op i luften og bøjer det indad, støtter med den anden arm, og holder strækket i ca. 15 sekunder, hvorefter det gentages. Der findes flere hjemmeøvelse din fysioterapeut eller sportsmassør kan anbefale dig.

Charlies massage & Sportsterapi v/ Charlie Langenbach
Gammeltoftsgade 16
1355 København K
Tlf: 51 31 14 21

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *